Hoe kunnen we computationeel denken integreren in de lessen Nederlands? 

Wanneer we tijdens de lessen leren over het proces van een haiku leren, worden een aantal stappen ondernomen. Ten eerste moeten de leerlingen weten wat de basisregels zijn waar een haiku aan moet voldoen. Wat maakt een haiku een haiku en geen gewoon gedicht? dit verschil moeten ze duidelijk kunnen uitleggen.

Een haiku bestaat uit drie regels: een korte, een langere en dan weer een korte. Dit wordt ook wel de 5-7-5 regel genoemd, deze verwijzen de lettergrepen van de woorden in de regels. 

Een haiku is voor de leerlingen een goede manier om hun computationeel denken te oefenen, ze houden zich aan een aantal strikte regels en moeten om het gedicht te vormen beroep doen op hun patroonherkenning.

Daarnaast moeten de leerlingen ook linken kunnen leggen met al gegeven informatie om meer informatie over de geschiedenis van een haiku te weten te komen. Ze moeten hier dus voorspellen.


Fien Vandersmissen 2022-2023
e-vaardig 
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin